Selim vond samen met Lenn een slak in de buitenklas.
de jongens waren zo onder de indruk dat ze hier graag wat meer over wilden weten...
ze stopten de slak in een potje zodat ze de slak aan iedereen konden tonen!
dit was het begin van het onderzoekje van de slak.
de kleuters vertelden al een heleboel dingen die ze reeds wisten over de slak, kenmerken die we met het blote oog kunnen waarnemen of die we wat nader bekeken met vergrootglazen.
enkelen durfden de slak op hun hand te zetten, al gauw kwam de reactie 'ieuw dat is slijmerig!'
de kleuters keken gefascineerd toe hoe de slak een slijmspoor achter liet op het zwarte papier en wanneer het opgedroogd was, ging het nog blinken ook !
we vonden ook nog een kleine slak in de buitenklas, ook die mocht een wandelingetje doen over het zwarte papier...al snel kwamen de begrippen DIK-DUN aan bod, want ja de kleine slak maakt maar en dun spoor en de grote een dik spoor.
we bekeken de slak ook eens op een andere manier door de slak op een plexiglas te zetten...hierdoor konden we waarnemen dat een slak een soort mondje heeft!!
het onderzoekje bleef enkele dagen verder leven in de klas, als verwerking werden er hele leuke slakken getekend!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten